Great reviews for the live show BOMBAY PLAYS VAMPYR!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Spoken geblazen in het bos: op de openingsavond van Into The Great Wide Open speelt de Nederlandse indierockband Bombay live de soundtrack van de horrorklassieker Vampyr uit 1932. Het is hun eerste show sinds Linda van Leeuwen uit de band stapte, en het moet wel ’n beetje een gek debuutoptreden zijn voor drumster Lisa Ann Jonker. De band heeft weliswaar net album Show Your Teeth (toepasselijke titel!) aangekondigd, maar speelt er helemáál geen liedjes van. Sterker nog: Bombay speelt namelijk helemaal geen reguliere show, maar het drietal staat in een hoekje van het podium gepropt om uit de weg van de beelden te blijven. Ze verzorgen de soundtrack van Vampyr geheel instrumentaal met af en toe een geluidsuitbarsting die op het ‘nieuwe’ Bombay zou kunnen lijken – een soort Sonic Youth-light – maar vaker klinkt het als een spookachtige, abstracte schaduw ervan. Weinig drums, veel grommende bastonen en een paar duistere, terugkerende muzikale thema’s die door de allerdonkerste toonaarden sluipen, soms met een Oosterse toets. Daarin hoor je toch die conservatoriumachtergrond van Mathias Janmaat terug, die nu nog meer dan anders laat zien een bijzonder begenadigd gitarist te zijn. Op de beste momenten versterkt de muziek die bizarre, surrealistische film op de achtergrond, maar soms wordt het net een tikkeltje te vaag. Goed, dit optreden maakt wel nóg benieuwder naar het nieuwe werk van Bombay. (Timo Pisart)”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

“Het is aan het trio Bombay – voorheen Bombay Show Pig – om ons sluimerend een collectieve nachtmerrie in te grooven. Het drietal schreef een eigen soundtrack voor de stomme horror-cultklassieker ‘Vampyr’ uit 1932. Een spannend project, zeker voor Lisa Ann Jonker, die vanavond voor het eerst met Bombay drumt.Als de begintitels over het scherm rollen kampt Bombay met galmende geluidsproblemen, waardoor de aandacht direct wordt verplaatst van scherm naar band. Het duurt even voordat de groep zich herpakt, waardoor de eerste scènes van de film wat aan het publiek voorbij gaan. Op zich geen ramp, het klassieke vampierverhaal is goed te volgen. Dat bassist Gijs Loots voor het scherm staat is wat onhandig, maar op te lossen door zelf een andere positie in te nemen. Toch: mocht Bombay doorgaan met deze uitvoering, dan kan wat finetuning geen kwaad. Maar als de band op stoom is, zien we de kracht van dit project. De sinistere tokkel die als motief dient krijgt steeds meer zeggingskracht en de band durft – soms erg overtuigend – met stiltes te spelen. De korrelige zwart-witbeelden dragen vanavond de muziek (en niet andersom). Of dit nu de bedoeling is of niet, het houdt het instapniveau prettig laag. Want als toeschouwer ga je snakken naar onheilsscenes, die Bombay consequent invult met dreigende grooves. En sjongejonge, wat doet deze groep dat lekker.”